VDM “Yayıncılık” (?)

Geçen yıl VDM (Verlag Dr. Müller) Yayıncılık’tan, doktora tezimi yayınlamak istediklerine dair bir e-posta aldım. Bu yayınevinin kitaplarına hiç bir kitapçıda rastlamamıştım, hatta isimlerini bile duymamıştım. Tezim kalabalıklara hitap edecek bir konuda olmadığı için ve mesaj spam ve dolandırıcılık gibi gözüktüğü için şüphelendim, biraz tarama yaptım.

VDM bir Alman şirketi olmasına rağmen adres Mauritius’da ve “satınalma editör”lerinin birçoğunun isimleri Avrupa ismi değil. Buna rağmen normal, kanuni bir şirket. İş yapma usulü akademik alışkanlıklara biraz uzak, ama sahtekar olduklarını söyleyen görmedim. Web siteleri düzgün ve profesyonel görünüyor ve Amazon’da çok sayıda (binlerce!) kitapları mevcut.

Ancak, tezinizi VDM’de yayınlatmaktan çok birşey beklemeyin. VDM kitabınızı olduğu gibi alıyor ve talep üzerine baskı yapıyor (önceden basıp kitapçılara dağıtmıyor). PDF’yi veriyorsunuz, onlar kitabı hazırlıyor. Buna “vanity publishing” (kendi kendine yayınlama) denir. VDM’in diğerlerinden farkı bizden bir kuruş para istememesi. Ancak bu süreçte bir problem var: Ciddi bilim yayınevlerine bir kitap gönderdiğinizde onu hem hakem kontrolünden geçirir hem de editörler kitabı epeyce düzeltirler. VDM’de ikisi de yok. Oysa hakemlikten geçmemiş kitapların bilimsel yayın sayılması mümkün değil.

VDM bu eleştiriye, tezin zaten bir akademik jüri tarafından incelenip kabul edilmiş olduğunu savunarak cevap veriyor. Evet, bu süreç tezin deli saçması olmasını engeller ama jürinin denetlediği aslında tezin bilimselliği ve orijinalliğidir. Bir kitabın yayına kabulünün kriterleri bundan çok farklıdır.

Peki VDM neden böyle çalışıyor? Anladığıma göre Almanya’da doktora almanın şartlarından biri kitap yayınlamak. Bu şartın yarattığı talebi karşılamak üzere kurulmuş olduğu anlaşılıyor. Neden yazardan para almıyor o zaman? Amazon’da şimdi yaptığım taramada VDM’in yayınladığı 27 797 kitap buldum. Stok masrafı yok, risk yok. Tanesi 50-100$, maliyet sıfıra yakın, bir tane bile satsa kazanclı. Tatlı iş.

Bu yazıyı okuyorsanız muhtemelen size de VDM’den bir mektup geldi ve kabul etmeli mi etmemeli mi diye düşünüyorsunuz. Ben kabul ettim, çünkü kaybedeceğim birşey yoktu. Tezdeki sonuçlarımı zaten hakemli dergide yayınlamıştım. Zaten VDM sözleşmesi tezden çıkan makalelerin yayın hakkına el koymuyor, hatta tezin internette yayınlanmasına da izin veriyor. Ayrıca bir basılmış kitabınızın görünmesinin ne zaman işe yarayacağı belli olmaz, özellikle Türkiye’de. Tek yaptığım, birkaç saat harcayıp LaTeX dosyamı basitçe formatlamak ve yayıncının web sayfasından bir kapak resmi seçmek oldu.

Çevremde VDM’den kitap çıkaran birçok meslektaş görüyorum. Ancak VDM’de kitap bastırmayı çok abartmamak, başkalarının da abartmasına izin vermemek lazım. Sonuçta bu kitaba doktora tezinin ötesinde bir emek verilmedi, o emeğin karşılığı da PhD diploması olarak alındı. Çok istiyorsanız, özgeçmişinizde tezinizi yazdığınızda parantez içinde “VDM tarafından yayınlandı” notu düşebilirsiniz, ama yeni bir çalışmaymış gibi özgeçmişe yazmak bilimsel ahlakın dışına çıkmak olur. Atama-yükseltmelerde kullanılması ise düşünülemez.

Kararımdan memnun muyum derseniz, pek değil. Tezim “yayınlanmış” görünüyor, Amazon’da mevcut, ama söz verdikleri nüsha aylardır elime geçmedi. Mesaj atıp bildirdim, sadece beklememi söylediler. Bu cıvıklığa kızdım, bilsem göndermezdim. Muhtemelen kitap benden çok onlara kazanç sağlayacak, onlar ise bana bir basılı nüsha bile gönderemiyor. Ne yapalım, oldu bir kere.

VDM’in tartışıldığı bazı forumlar:
http://chronicle.com/forums/index.php/topic,45997.0.html
http://chrisnf.blogspot.com/2009/06/academic-spam.html
http://chrisnf.blogspot.com/2010/06/lambert-academic-publishing-continues.html
http://www.phdcomics.com/proceedings/viewtopic.php?t=8990&sid=e43f705a658b01bc663a7bf92eaff006

Kaan Öztürk hakkında

Kaan Öztürk İstanbul’da doğdu. İstanbul Lisesi ve Boğaziçi Fizik mezunu. Rice Üniversitesi‘nde uzay fiziği alanında doktora yaptı. Işık ve Yeditepe üniversitelerinde ders verdi. 2015-2016 döneminde Rice'da ziyaretçi araştırmacı olarak çalıştı. Bugünlerde Sabancı Üniversitesi'nde optimizasyon ve yapay öğrenme konularında doktoraüstü araştırmacı olarak çalışıyor.

25 Temmuz 2010 tarihinde Akademik içinde yayınlandı. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin. Yorum yapın.

Bir Cevap Yazın

