library.nu – Kapanan bir siteye ağıt

Son aylarda dosya paylaşma siteleri yoğun bir baskıya maruz kaldı, bazıları açılan davalar sonucunda kapanmak zorunda kaldı. Eskiden gigapedia.org olarak bilinen library.nu sitesi de bu baskılara kurban gitti.

library.nu özellikle akademik kitapların paylaşımı için kullanılıyordu. Ders kitapları, kenarda kalmış incelemeler, baskısı tükenmiş, veya yeni çıkmış kitaplar. Matematik, fiziki bilimler, tarih, beşeri bilimler, bilişim,.. aklınıza ne gelirse her konudaki yüzbinlerce kitabın pdf veya djvu dosyasına library.nu‘dan ulaşmak mümkündü.

Aslında epeyce önlem almışlardı: Dosyalar megaupload veya ifile.it gibi sunucularda saklanıyor, library.nu buralara link sağlıyordu. Sitede dosya bulunmadığı için herhangi bir yayın hakkı ihlali yoktu. Site ilk bakışta bir “kitap incelemesi” sitesi görünümündeydi; linkler sadece üyelere görünüyordu. Buna rağmen akademik yayıncıların hışmından kaçamadılar.

library.nu‘nun kepenk indirişi beni çok üzdü. 2007’de varlığını öğrendiğimden beri ders hazırlığı, araştırma, veya sadece merak için oradan pek çok kitap indirdim. Ne yazık ki alabildiğim kadarını geri veremedim, çünkü başka yerde olup library.nu‘da mevcut olmayan bir kitap göremedim.

Bu kitapların bazıları çok eski, baskısı tükenmiş, ve talep olmadığından tekrar basılmıyor. Bazıları tersine çok yeni; neredeyse çıkar çıkmaz webe “düşmüş”. Bazıları aşırı pahalı; kişiler için değil kütüphanelerde referans olarak bulunsun diye yapılmış. Bazıları o kadar dar bir alana yönelik ki edinmesi çok zor, kütüphanelerin çoğunda bulunmuyorlar bile.

Şüphe yok, library.nu kitap korsanlığına yataklık eden bir siteydi, ve yürürlükteki yayın hakkı yasalarına karşı geliyordu. Buna rağmen çok kıymetli bir iş yapıyor, önemli bir boşluğu dolduruyordu. Kitapçısı az, kütüphaneleri zayıf, alım gücü düşük ülkelerde yaşayan araştırmacıların muztarip olduğu eşitsizlikleri biraz da olsa azaltmaya yardımcı oluyordu.

Yine de hayat boşluğa tahammül etmez; yakında başka bir isimle yeni bir library.nu çıkar. Belki şunlardan biri boşluğu doldurur:
http://en.bookfi.org/
http://www.libgen.info/
http://avaxhome.ws/ebooks
http://lib.org.by/
http://free-books.us.to/
http://bib.tiera.ru/
http://gendocs.ru/ (Arayüz Rusça ama arama yapabilirsiniz)
http://librarypirate.me (torrent)


library.nu ardından yazılanlardan bir demet:

Christopher M. Kelty, “The disappearing virtual library”
Alan Toner, Library Closure of Type .nu
Glynn Moody, “Why Ebook Portal Library.nu Differed From Other Filesharing Sites”
Sayamindu Dasgupta, “The shutdown of library.nu”

Kaan Öztürk hakkında

Kaan Öztürk İstanbul’da doğdu. İstanbul Lisesi ve Boğaziçi Fizik mezunu. Rice Üniversitesi‘nde uzay fiziği alanında doktora yaptı. Işık ve Yeditepe üniversitelerinde ders verdi. 2015-2016 döneminde Rice'da ziyaretçi araştırmacı olarak çalıştı. Bugünlerde Sabancı Üniversitesi'nde optimizasyon ve yapay öğrenme konularında doktoraüstü araştırmacı olarak çalışıyor.

04 Mart 2012 tarihinde Akademik, Akademik Yayıncılık içinde yayınlandı ve , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin. 30 Yorum.

  1. Bizden library.nu’ya … “Kaybetmek için çok erken, sevmek için çok geç, beni affet” 🙂

  2. yüksek lisans öğrencisi olarak yegane kurtarıcım idi. maramara çırası gibi yanmak derler ya aynen öyle

  3. ben sizin önerdiğiniz siteler giriş yapıyorum ama bişey indiremiyorum bi program çıkıyor kuruyorum ama indirmeyi başaramadım:S

    • Bazılarında hesap açmak ve kullanıcı adıyla girmek gerekebilir, yoksa linkleri göstermezler. Ama çoğu üyelik istemeden link veriyor. Program kurduysanız virüs veya keylogger bulaşmıştır, bir tarama yapın.

  4. Fethiye BT

    Hocam,

    Alanınızdan değilim, iktisatçıyım, İngiltere’de doktoradayım. Library.nu ile ilgili bir çıkar yol ararken sitenize rastladım. Çok teşekkür ediyorum bu derleme için, Book Finder (bookfi) çok işe yaradı en azından benim için, gerçekten minnettarım.

    Eski bir matematik oyunları öğrencisi ve fizik delisi olarak, karmaşık modeller -Thomas Schelling yazınızı görmek de pek keyif verici oldu.

    Ellerinize, emeğinize sağlık.

  5. library.nu gibi bir hazineyi kaybetmek üzücü gerçekten.. önerdiğiniz sitelerden http://en.bookfi.org/
    sitesi de oldukça iyi.. Sayenizde doktoramda önemli yeri olan bir kaç kitabı, almadan inceleme fırsatı buldum.. Teşekkür ederim…

  6. Merhaba,
    Bookfi linkleri çoğu zaman açılmıyor bende böyle bir sorunla karşılaşan var mı? Teşekkürler.

  7. Bu sitenin kapanması ile tıpkı elinden oyuncağı alınmış çocuklara döndük. Bir çare araken sitenizle karşılaştım. Minettarız….Teşekkürler……..

  8. mehmed ali

    Library.nu’nun bende ilk kurulduğu zamanlardan beri üyesiydim. Nerden baksanız dostluğumuz yedi seneye dayanır. İlk olarak ebooksclub.org adıyla açılış yapmışlardı kendileri. Bu siteyle tanışdıktan sonra adeta kitap cennetine düşmüş gibiydim. Zamanla kendisini çok daha ilerilere taşımıştı. Gün oldu fizik alanında on kitap yüklendiğini bilirim siteye.. Bir fizik öğrencisi olarak bu kütüphaneden çok faydalandım. Bu site bize Yüce Allah’ın bir ikramıdır. site sayesinde hayalini bile kuramadığım kitaplarım oldu.. Seni unutmayacağım e-Kütüphanem sen benim sık kullanılanlar listemde birinci sıradaydın. Hoşçakal…

  9. amerikalıların bir lafı vardır. too good to be true. işte bu siteyi tanımlayan sözler bunlar. bir de bazıları geç buldum tez yitirdim demekte.

  10. Onun sayesinde çok kitaba ulaştım, hatta sonunda Doçent oldum ama Library.nu bugünümü göremedi…

  11. yeniden açılan library.nu ya gugıl buks çöreklenmiş, gigapedia.org için ise şarkı sözleri arşivi olmak layık görülmüş,
    SOPA değnek derken her kullanıcıyı bir ticari meta yapan global bilişim piyasası , malumun ilamı ile karşımızda , kullanıcılardan oluk oluk ve bedava veri toplarken hem de

  12. :(((((((((((((((((((((((((((((((((((( ne olur sanki biim gibi öğrenciler yararlansaydı bu sitede.. en yakın arkadaşlarımdan bırıydı lıbrary nu:((((((((((((((((((((seni çok özlicem :(((((((((((((((((((((((

  13. gerçekten çok teşekkürler linkler için.kapatılmaması gerekti.çok büyük kayıp.emeğinize sağlık

  14. Library.nu için yakılan ağıta eşlik etmek maksadıyla sitenize girmiştim, ama sizin önerdiğiniz sitelerle ihtiyacımı büyük oranda karşıladım. Gerçekten çok kıymetli bir paylaşım. Teşekkür ediyorum.

  15. Verdiğiniz alternatif siteler için teşekkür ederim. Library nu nun yerini tutmuyorlar ama onlarda yardımcı oluyor.

  16. Verdiğiniz alternatif siteler için teşekkürler.

  17. http://en.bookfi.org/ dediğiniz gibi bu site de çok güzel gerçekten,teşekkürler

  18. Herşeyin bir bedeli var, o kitapları yazanlar aç mı yaşasın

    • “O kitapları” yazabilecek donanımda olan insanların konuşulan durumda aç kalacağını düşünüyor musunuz gerçekten? Bence en kötü ihtimalle ek gelirlerinden olurlar.

  19. Merhaba bir ödev için aşağıdaki kitaplara ihtiyacım var ama ne verdiğiniz linlerden ne de başka bir şekilde kitapları temin edemedim.. aşağıya kitapların isimlerini yazarlarını ve bazılarının yayın evlerini yazacağım bulmamı sağlayacak bir yol yöntem önerirseniz sizler için çok duacı olacağım..
    mail adresim: endazer@gmail.com

    1. Principles of Machine Tools by. Sen & Bhattacharyya
    2. Metal Cutting Theory and Practice by. A. Bhattacharyya
    3. Technology of Machining Systems by. Mullick & Bhattacharyya
    4. Metal Cutting Principles by. Milton C. Shaw Edition: Second Price
    5. Material Science and Processes by. R.K. Purohit Edit: First Price
    6. Product Design and Manufacturing by A.K. Chitale Edit: Third Pric
    7. Tool Engineering and Design by. G.R. Nagpal Edition: Sixth Price.
    8. Theory of Plasticity and Metal Forming Processes by. Sadhu Singh Edition: Fifth reprint Price
    9. Machine Tool Enginering by. G.R. Nagpal Edition: Eight Price

  20. International Cloud Atlas arıyorum, bir türlü bulamadım hiçbir yerde 😦

  21. Write more, thats all I have to say. Literally, it seems
    as though you relied on the video to make your point. You obviously know what youre talking about, why throw away your intelligence on just posting videos to your site when you could be giving us something
    enlightening to read?

  22. Thanks for finally talking about >library.nu – Kapanan bir siteye ağıt | Kaan Öztürk Blog <Loved it!

  23. Library eskiden birçok ödevime yetişmişti özlenecek bir site

Bir Yanıt Bırakın

